El Palau de les Arts s’endinsa en el repertori rus amb ‘Iolanta’, l’última òpera que va compondre Piotr Ilitx Txaikovski, que s’estrena dijous, 22 de març, a la sala principal.
Segons el director artístic de les Arts, Jesús Iglesias Noriega, les Arts reuneix en ‘Iolanta’ un equip artístic de garanties en el repertori rus, amb noms destacats que ja s’han guanyat l’aplaudiment del públic valencià. En el repartiment, acompanyen Lianna Haroutounian, Mikhail Kolelishvili (el rei René), Valentyn Dytiuk (Vaudemont), Gevorg Hakobyan (Ibn-Haqia), Boris Pinkhasovitx (Robert), Olga Zharikova (Briguitta), Marina Pintxuk (Marta), Gennady Bezzubenkov (Bertrand), Andrei Danilov (Almeric) i l’artista del Centre Plácido Domingo Olga Syniakova.
‘Iolanta’ és una òpera en un acte, basada en el drama ‘La filla del rei René’, de Henrik Hertz, de forta càrrega simbòlica i de gran bellesa musical, segons ha explicat Iglesias Noriega. El llibret, signat pel germà menor del compositor, Modest, narra el despertar a la llum i a l’amor de la jove princesa Iolanta, que viu reclosa i inconscient de la seua pròpia ceguera per voluntat paterna.
Henrik Nánási, director musical, subscriu la seua cinquena col·laboració amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana (OCV). Reconegut per les seues incursions amb la formació titular de les Arts en obres de Bartók, Massenet, Verdi i Wagner, el mestre hongarés arriba a València després del seu debut al Metropolitan de Nova York amb aquest mateix títol. El director musical destaca la singularitat de ‘Iolanta’, “no només perquè és l’última òpera que va escriure Txaikovski, sinó perquè també té un final feliç, la qual cosa és bastant única en comparació amb altres treballs del mateix compositor”. “Considere, a més, que és interessant per al públic escoltar una cosa diferent del que sol programar-se, com ‘Ievgueni Oneguin’ o ‘La dama de piques’, perquè és una gran obra amb totes les característiques de Txaikovski”, afig.
Mariusz Treliński, director d’escena, presenta la seua tercera producció a València, després dels seus celebrats treballs amb ‘Madama Butterfly’ i ‘Ievgueni Oneguin’. Boris Kudlička (escenografia), Magdalena Musial (vestuari), Marc Heinz (il·luminació), Tomasz Wygoda (coreografia) i Bartek Macias (vídeo) conformen l’equip creatiu de ‘Iolanta’. El veterà director d’escena, Premi Internacional d’Òpera en 2018, considera l’obra com “una metàfora”: “Iolanta és el testament de Txaikovski. És una òpera molt curta tot i que és una de les més belles que va deixar escrites. És curiós que triara una faula com a colofó a la seua carrera, en la qual construeix una metàfora del món, que estigmatitza les persones que no hi veuen, o que veuen i entenen de manera diferent”.
Després de debutar a les Arts com a Floria Tosca la passada temporada, Lianna Haroutounian encarna Iolanta. La reconeguda intèrpret verdiana, que ja ha cantat aquest mateix paper a Sant Petersburg, ha subratllat les dificultats també escèniques del personatge. “He d’interpretar una xica cega, que no veu el món i que està en el seu propi univers, un entorn molt pur… Fins i tot en els assajos i quan estava estudiant la posada en escena he intentat tancar completament els ulls per a tindre aquella sensació i estar més a prop d’ella”, ha explicat.
‘Iolanta’, de Txaikovski, també es representarà a les Arts els dies 24, 28 i 31 de març.