La Societat Artística Musical (SAM) d’Alginet, un dels referents del moviment associatiu i musical valencià, commemorarà la figura del prestigiós compositor i director Ramón Ramos (Alginet, València, 1954-2012) amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana i de l’Ajuntament d’Alginet.
Les Jornades de Música Contemporània Ramón Ramos se celebraran els dies 8, 9, 22 i 23 de setembre i acolliran dos debats i quatre concerts a càrrec de rellevants músics i formacions en diferents llocs del municipi.
La societat musical, fundada en 1894 i d’interés públic i social per la seua dilatada història i pel projecte social, formatiu, artístic i cultural que duu a terme, desenvoluparà aquestes activitats després de rendir-li un xicotet homenatge en el concert de Santa Cecilia de novembre de 2022, en el desé aniversari de la seua defunció. En les jornades del mes pròxim, es recordarà al compositor i es reivindicarà la importància de la seua labor en la música contemporània, de la qual és una referència nacional i internacional.
Els objectius del projecte, elaborat i coordinat per Limes3 i que compta amb la direcció artística del compositor, director i investigador musical, Héctor Oltra; són posar en valor, informar i difondre l’obra de Ramón Ramos; liderar el reconeixement del seu treball per a preservar el seu llegat i la seua memòria com a part del patrimoni musical; impulsar un esdeveniment cultural i musical diferenciador que se celebraria tots els anys i que situe a la SAM d’Alginet en l’àmbit de la música contemporània, com a entitat vinculada a intèrprets, grups de xicotet format o ensembles, bandes de música i altres formacions.
Elia Ferrer, alcaldessa d’Alginet, Ainoha González, regidora de Cultura, i Salvador López, president de la SAM d’Alginet, obriran el divendres 8 de setembre unes jornades que albergaran dos debats entorn de la vida i obra musical, i a les aportacions a la música de nova creació de Ramos, a càrrec de destacats músics, compositors, directors i experts, que l’organització donarà a conéixer pròximament, i als quals també assistiran els seus tres fills, Carles, Ramón i Fran.
En els quatre concerts que albergaran les jornades, diverses formacions i ensembles faran un tribut al compositor d’Alginet abordant en el seu programa obres de Ramos o un repertori vinculat amb elles, en actuacions que tindran lloc a la Casa de la Música (seu de la SAM d’Alginet), la Plaça del Mercat i el Mercat d’Alginet.
Figura imprescindible
Ramón Ramos és una figura imprescindible per a entendre els últims trenta anys de creació musical contemporània. L’autor de Pas encore (1979), Ricercare (1986) o del Concert per a violoncel i orquestra (1991), entre altres nombroses obres, es va formar amb el professor Günther Becker en Robert-Schumann-Institut de Düsseldorf, entre 1975 i 1983, impregnant-se dels corrents europeus de la Neue Musik a Alemanya, en el mateix epicentre i en el moment de la seua màxima efervescència, on va assistir a reputats cursos i festivals com el Ferienkurse de Darmstadt, al Wittener Tage o el Donaueschinger Musiktage, treballant de la mà dels compositors més destacats del moment: György Ligeti, Maurici Kagel, György Kurtag, Brian Ferneyhough o Gérard Grisey.
En el seu retorn a Espanya, Ramos va portar amb si tot l’ampli i valuós bagatge musical assimilat a Alemanya, jugant un paper prominent en la consolidació i difusió de la música contemporània des de València, on va obtindre una sòlida i fructífera trajectòria i va deixar una profunda petjada en les últimes generacions de compositors i músics des de la seua càtedra de composició en els conservatoris d’Alacant i València.
12 anys d’investigacions
Héctor Oltra, és autor del llibre La expresión estructurada. Trayectoria vital y creativa del compositor valenciano Ramón Ramos Villanueva (1954-2012), publicat per EdictOràlia en 2019, una obra fruit del treball de dotze anys d’investigacions que mostra per primera vegada, en tota la seua extensió i detall, la trajectòria vital i creativa del compositor, com a resultat d’una profunda investigació musicològica, un complex exercici de recuperació de partitures i catalogràfic, i un ampli i exhaustiu estudi analític musical i estètic que abasta en 500 pàgines la seua obra completa.