La nova programació de La Mutant oferirà estrenes, nous formats, música, investigació i pràctica artística contemporània durant els pròxims cinc mesos (octubre 2024-gener 2025).
Així s’ha donat a conéixer, este dijous, en una roda de premsa en la qual han participat el regidor d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals, José Luis Moreno; la directora artística, Tatiana Clavel; i representants de companyies que formen part del nou cartell d’este espai escènic.
Durant la pròxima temporada, el centre d’arts vives acollirà una programació innovadora i transdisciplinària amb la idea de crear una estructura flexible capaç de donar resposta als reptes culturals vigents.
“En La Mutant donem suport al sector professional i consolidem públics a partir de la construcció d’una mirada plural i compromesa amb el nostre ecosistema”, ha destacat Clavel.
“Amb la programació que presentem per a la nova temporada, La Mutant reforça la seua línia artística i es consolida, amb Tatiana Clavel al seu front, com un centre d’arts vives de referència a la nostra ciutat i com un autèntic laboratori per a la creació i per a l’experimentació en el sector de les arts escèniques”, ha declarat José Luis Moreno.
Entre les línies programàtiques d’estos pròxims mesos, destaca la innovació. Referent a això, els dies 4 i 5 d’octubre, Sociedad Alonso se centrarà en les cures, en el fet de sentir-se malalt i ser curat, als hospitals, els metges i els xamans en Hospital de campo. Els espectadors vindran a ser sanats pels metges, interpretats per marionetes, i els intèrprets seran simples mediadors en l’espectacle.
La proposta de Tomas Aragay i Sofia Asencio es completarà el següent cap de setmana, 11 i 12 d’octubre, amb Prácticas del asombro, un laboratori on els eixos dramatúrgicos són les idees del dolençós, el desdoblament i la relació entre el pacient i el que sana.
“Els treballs que es presenten en La Mutant s’expandiran més enllà del format escènic, generant un entorn interdisciplinari d’acció col·lectiva que ens permetrà repensar les pràctiques escèniques actuals”, comenta sobre este tema la directora artística.
Una altra creadora vinculada al risc performatiu és Cris Blanco, que el 27 d’octubre, retrà homenatge en Pequeño cúmulo de abismos a la imaginació que ens va salvar. La proposta, en paraules de la seua pròpia autora és “un intent més d’entendre la realitat, o d’envoltar-la acostant-nos a totes les fantasies que puguem, des de tots els angles possibles, tots els barris i tots els temps”.
El 9 de novembre serà el torn de la companyia Monte Isla i la seua reflexió sobre les condicions existencials de l’artista, Un cuerpo sin talento. L’espectacle dels catalans part del diagnòstic d’un món cansat i saturat. L’explosió visual a la qual ens conviden recorda a eixos comensals farts dels Monty Python. Darrere de la il·lusió del teatre i l’entreteniment, aguaita el fantasma de la síndrome del desgast professional, i la companyia el plasma en un desplegament d’humor indigest i metàfores cruels.
També aprofundix en l’humor la tercera producció de la companyia basca Tripak, Platea, que portarà al públic a transitar entre el riure i la llàgrima el 16 de novembre. L’obra és una reflexió existencial sobre el que ocorre entre la vida i la mort amb espai per a l’humor i l’absurd. Durant la representació, les imatges de dolor i esquinçament són travessades per l’humor i l’absurd; els cants polifònics i els sons de l’acordió i el violí, que transiten del clàssic a l’experimental, aglutinen les visions poètiques i abstractes.
El 30 de novembre es representarà en La Mutant l’última creació escènica de Candela Capitán, Solas, una obra per a cinc intèrprets, cinc ordinadors i una plataforma web de transmissió en línia en la qual les dones es contemplen a si mateixes mentre són mirades. La proposta dirigix la mirada del públic cap a la capitalització del cos de la dona, l’erotisme en el món de la moda o la suplantació d’identitat en internet.
Soles explora la sobreexposició del cos femení en l’era de la comunicació digital i sota els efectes de la globalització. La seua coreografia, que travessa els cossos sobre l’escenari i entra en “la pantalla”, va acompanyada d’una banda sonora a càrrec de Slim Soledad.
Des de Barcelona, ens visitaran el 14 de desembre Els Chevaliers amb el seu Capítulo. 1: La pregunta o la rueda que gira, on exploraran l’univers dels cavallers medievals i la conquesta del Sant Greal. Els seus protagonistes buscaran la misteriosa copa en La Mutant a través de pistes, utilitzant l’interrogatori i la pregunta.
L’humor recorre tota la peça i naix del xoc entre estos tres tipus gens sagaços i la transcendència del cas que investiguen. A través d’este anacronisme, Los Detectives ens conviden a pensar el present més immediat, un temps definit per una busca incessant de la imatge pròpia i aliena.
Aliances i col·laboracions
Tatiana Clavel ha destacat, així mateix, que des de La Mutant “es continuarà treballant en xarxes de col·laboració cooperatives perquè el projecte cresca i poder donar resposta a les necessitats de la comunitat artística i educativa, potenciant aliances amb altres agents culturals, universitats i centres d’ensenyaments artístics superiors”.
El centre d’arts vives desenrotlla col·laboracions amb institucions locals com l’IVAM, Dansa València, Espai LaGranja, UPV i Universitat de València; nacionals, cas d’Andalusia i Catalunya, i internacionals, amb centres culturals de l’Argentina, Colòmbia i Xile.
Així, el teatre del Grau continua involucrada en el Proyecto Turbines, una acció conjunta sostinguda en el temps, fruit d’un acord amb el festival Dansa València i el centre de recursos i mediació per a la dansa i les arts del moviment Espai LaGranja, que dona suport a la creació local.
En este primer any s’ha donat suport als treballs de Javier Hedrosa i Paula Serrano, que estrenaran les seues obres a l’octubre i desembre, respectivament.
En concret, Hedrosa reflexionarà els dies 18 i 19 d’octubre, en Escrituras no creativas. Ejercicio 1, sobre la còpia, el remake o la versió habituals al cinema i la música. El ballarí valencià ha desenrotllat una escriptura coreogràfica que travessa estes qüestions a partir de la pel·lícula de terror Suspiria (Dario Argento, 1977).
Paula Serrano indagarà en el so el 21 de desembre en Estrip. La ballarina i coreògrafa d’Alcoi se servix del velcro com a element central per a un viatge sensorial que explora la relació entre el so i el vestuari a través del moviment corporal. Els seus intèrprets juguen amb l’esquinçament per a generar paisatges sonors. L’obra investiga com estos elements poden transformar la nostra percepció i ens convida a reflexionar sobre el que es mostra i el que s’oculta.
De la mateixa manera, La Mutant també treballa en xarxa en la Plataforma MêDIA, un node internacional d’entitats públiques i privades que integra a tres països d’Amèrica Llatina, l’Argentina, Colòmbia i Xile, i tres comunitats autònomes d’Espanya, Andalusia, València i Catalunya. El seu objectiu és fomentar la formació, mentoria i circulació de sabers en arts vives i passar a ser d’institucions exhibidores a institucions mediadores.
La Plataforma secunda amb dos tallers de mediació la programació, els dies 14 i 15 de novembre del projecte d’investigació de Joaquín Collado Ara el ball tot, desenrotllat amb el suport de Graners de Creación, La Caldera – centre de dansa a Barcelona i La Mutant.
Amb esta peça de creació en solitari, el coreògraf i intèrpret vol reflexionar, a través del gest de ballar i del seu cos com a ballarí home, sobre els processos de construcció d’una dansa bastarda i plural, i sobre les idees de categorització i identitat que operen en la dansa, el ballarí i, per extensió, tot cos.
Els laboratoris que acompanyen l’obertura del procés porten per títol Bailamos para estar junt_s.
Finalment, el teatre municipal se suma a la tercera edició del màster de l’IVAM, un programa creat a partir de dos certificacions acadèmiques, una de la Universitat de València i l’altra, de la Universitat Politècnica de València. Tatiana Clavel participarà el primer quadrimestre, amb la UPV.
Arrelament i empenyiment locals
“Un any més, La Mutant torna a teixir aliances i complicitats amb l’ecosistema local en l’exploració de nous formats i registres, des de la interdisciplinarietat i des d’una mirada crítica i atenta a la realitat que ens circumda”, ha exposat José Luis Moreno.