El curs de perfeccionament és una de les línies del programa ‘CaixaBank Escorta València’, patrocinat per l’entitat financera, i forma part de l’oferta formativa del centre d’estudis de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV), amb la col·laboració del Institut Valencià de Cultura (IVC).
El ‘Curs de perfeccionament per als directors de joves orquestres de les societats musicals de la Comunitat Valenciana’, impulsat per CaixaBank com a part del programa ‘CaixaBank Escorta València’ amb el suport de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV) i el Institut Valencià de Cultura (IVC), celebrarà aquest cap de setmana la segona edició del programa de manera telemàtica, després d’haver celebrat amb èxit la primera sessió de manera presencial en ‘La Alqueria Julià – Casa de la Música’ a la fi d’abril.
A càrrec del director d’orquestra Cristóbal Soler, el curs està dirigit a professors d’orquestra o conjunt instrumental de les escoles de música de les Societats Musicals Federades, amb la finalitat de fomentar el teixit orquestral de la Comunitat Valenciana, en aquest cas, des de la formació dels directors d’aquesta mena de formacions de corda.
Es tracta de la primera ocasió en la qual el programa ‘CaixaBank Escorta València’ ofereix aquesta línia de formació a directors d’orquestra, una novetat dins d’aquesta iniciativa que l’entitat desenvolupa anualment amb l’objectiu de promocionar i donar suport a la música i el moviment associatiu musical a la Comunitat Valenciana, i que ha sigut replantejada enguany a fi d’adaptar-se a la nova realitat derivada de la pandèmia.
El curs compta amb un desenvolupament teoricopràctic al llarg de dos caps de setmana. Així, durant els dies 24 i 25 d’abril, els 20 alumnes participants van rebre formació i assessorament en aspectes clau com la preparació de la interpretació musical d’un concert, una audició o un concurs, basant-se fonamentalment en la motivació i optimització del temps.
Per als exercicis pràctics, s’ha comptat amb la participació d’un quintet de vent format per instrumentistes de la Jove Orquestra Simfònica de la FSMCV, de la qual és director titular el mestre Cristóbal Soler, considerat com un dels directors d’orquestra més importants de la seua generació.
La formació conclourà aquest diumenge, 9 de maig, per videoconferència. En acabar el curs es farà lliurament d’un certificat acreditatiu per part de la FSMCV i una certificació emesa per part de la Conselleria d’Educació, com és habitual en els cursos organitzats pel Centre d’Estudis de FSMCV.
‘CaixaBank Escorta València’
El programa ‘CaixaBank Escorta València’ al qual l’entitat financera destina un milió d’euros anuals i que es desenvolupa conjuntament per la FSMCV i el IVC, impulsa enguany noves iniciatives amb la finalitat d’adaptar-se a la realitat derivada de la pandèmia. L’objectiu és mitigar l’impacte d’aquesta sobre el col·lectiu de societats musicals, conscients del greu impacte que està tenint sobre l’activitat musical, tant professional com amateur, i que està posant en risc la supervivència del teixit associatiu i musical de la regió.
Entre els projectes que, com a novetat, s’han inclòs enguany en el programa destaquen aquest curs de perfeccionament per als directors de joves orquestres, la primera convocatòria d’ajudes dirigida al sector musical de la Comunitat Valenciana, el ‘Festival d’orquestres’ i el ‘Cicle de concerts’, als quals se’ls suma el ‘I Festival d’Orquestres Juvenils´ o el cicle de concerts “Música a la Llum – Concerts a la Casa de la Música”.
Cristóbal Soler
Considerat un dels directors més importants de la seua generació, Cristóbal Soler ha desenvolupat una carrera reeixida amb un ampli repertori d’òpera i produccions simfòniques. Tot això és el fruit d’una formació sòlida i rigorosa a Viena, de la mà de grans directors com Harnoncourt, Sawallisch, Prêtre, Vladimir Fedoseyev o Mariss Jansons.
Soler ha rebut molts premis per ‘Don Giovanni’, ‘Le Nozze di Figaro’, ‘Cosi fan tutte’, de W.A. Mozart, ‘La traviata’, ‘Rigoletto’, ‘Aida’, de G. Verdi, ‘L’elisir d’amore’, ‘Don Pasquale’, de G. Donizetti, ‘La somnàmbula’ de Bellini, ‘Carmen’, de G. Bizet, ‘Le Roi d’Ys’ de E. Lalo, ‘Mireille’, de Ch. Gounod, ‘La Gran duquessa de Gerolstein’ de J. Offenbach, ‘*Werther’ de J. Massenet.
El seu catàleg de sarsueles, així com el repertori simfònic del seu país, revela a Soler com un dels millors ambaixadors de l’actualitat de la música espanyola.
Alguns títols lírics espanyols han rebut esments i premis: ‘Els Diamants de la Corona’ de F. Barbieri (candidat als Opera Premis Internacionals 2015), ‘El gat muntés’ (Premi Líric Teatre Campoamor a la Producció lírica espanyola, 2013). Soler presta especial atenció al patrimoni líric oblidat amb la recuperació de títols com ‘Le Revenant’ i ‘Le Diable à Sevilla’ de J. M. Gomis; ‘Il burbero di buon cuore’ de V. Martín i Soler; de M. de Falla ‘Els amors de la Inés’ o ‘L’Indovina’ de S. Giner. De la mateixa forma, els projectes educatius són part dels seus objectius (estrena a Espanya de ‘Pinocchio’, òpera de P. Valtinoni). Soler està molt preocupat per la creació de nous públics i dona permanent suport a les noves generacions de músics.