L’Auditori de Saragossa acollirà l’estrena de les obres Figuratio I. Mein logos del castellonenc David Moliner i Sonic Canvas de la barcelonina Raquel García-Tomás, escrites per encàrrec de la Fundació SGAE i l’Associació Espanyola d’Orquestres Simfòniques (AEOS), a proposta de la Jove Orquestra Nacional d’Espanya. Serà dissabte que ve 16 de gener i el diumenge 17 sota la direcció de Lucas Macías (director artístic de l’Orquestra Ciutat de Granada i director titular d’Oviedo Filarmonía). El concert, el programa del qual es completarà amb la Simfonia núm. 2 en re major, Op. 73 de Johannes Brahms, viatjarà el dilluns 18 a l’Auditori Nacional de Música de Madrid i el dimarts 19 de gener al centre Llenç Nord d’Àvila.
Les estrenes de les obres de Moliner i García-Tomás formen part del programa d’Incentius a la Creació Musical desenvolupat per la Fundació SGAE, en col·laboració amb l’AEOS, amb l’objectiu de donar suport a la creació simfònica i promoure la incorporació d’obres als repertoris de les orquestres del nostre país.
Figuratio I. Mein logos
Escrita en 2018, Figuratio I. Mein logos. Concierto per a percussió i orquestra part, segons el propi David Moliner, d’ “una premissa directa: la línia com a element motor d’un discurs musical; la línia en tots els seus vessants, horitzontalitat, permutació cíclica, desenvolupament semivertical i oscil·lacions temperades. La part lògica de la interacció lineal, és a dir, el logos, és l’element clau de la concepció artística de l’obra, que deriva en estats emocionals, incloent vessants com a xiulets, campanes, murmuris o colps de peus”. El compositor, que acompanyarà a la JONDE com a solista a la percussió, afig respecte a la interpretació de la peça: “La nomenclatura concert està escrita no amb una idea clàssica de concert sinó com un organisme viu en el qual tots els instruments estan ‘contaminats’ del llenguatge percusivo”.
Nascut a Castelló en 1991, David Moliner és compositor i percussionista, i ha sigut definit com un dels artistes més prometedors de la seua generació. Va estudiar amb Pascal Dusapin i Jörg Widmann en Haute École de Musique de Genève, Universität der Künste Berlí i Akademie Barenboim Said Berlín. Ha escrit música orquestral i de cambra, solista, així com música per a teatre i mascarades, i el seu treball ha sigut guardonat en certàmens de composició com el Universität der Künste-Composition Prize Berlín. També ha sigut reconegut com a percussionista i impartit tallers sobre la seua estètica compositiva a Sant Sebastià, Lió o Los Angeles. Precisament, la seua estètica compositiva ha sigut considerada pionera de nous gèneres i formes.