Sagunt a Escena continua la programació del Teatre Romà en el seu 40é aniversari amb ‘Pandataria’, l’última obra de Chevi Muraday protagonitzada per Cayetana Guillén Cuervo, el dissabte 5 d’agost.
Pandataria és una illa de l’arxipèlag de les Pontinas, al mar Tirré, on exiliaven les dones de l’Imperi romà que no s’adequaven a les normes durant l’època de la dinastia Júlio-Clàudia. A aquest lloc remet la nova creació de Chevi Muraday, acompanyat per l’actriu Cayetana Guillén Cuervo, el raper Elio Toffana, l’actriu transgènere La Merce i els ballarins Basem Nahnouh i Chus Western.
La peça s’ha estrenat fa només uns dies al Festival de Mèrida, on ha tingut una excel·lent acollida, per a arribar, tot seguit, al festival que organitza l’IVC.
El muntatge, en la documentació i la preparació del qual Chevi Muraday ha estat dos anys immers, és una oda a la tolerància, l’acceptació de l’altre, del que és diferent. Per a dur-ho a terme fa servir text, moviment, música i una original escenografia creada per l’artista urbà Okuda San Miguel.
Encara que està ambientada en l’època de la dinastia Júlio-Clàudia, el seu director també ret tribut en la peça a Ursula Hirschmann. L’activista jueua va iniciar la seua lluita contra el feixisme durant els anys quaranta en aquesta mateixa illa-presó italiana, on va coescriure el Manifest de Ventotene, que es considera el punt de partida del federalisme europeu.
Dansa amb sentiment i amb sentit
Premi Nacional de Dansa en la modalitat de creació en 2006, Chevi Muraday fa més de tres dècades que està actiu en l’escena. La seua companyia Losdedae és un dels noms de referència de les arts del moviment. Per a algunes de les seues últimes creacions ha comptat amb actrius com Aitana Sánchez Gijón, en ‘Juana’; Marta Etura, en ‘Return’, o Juana Acosta en ‘El perdón’.
Ara concedeix a la presentadora i actriu Cayetana Guillén Cuervo un paper protagonista per a recrear una història sobre el ‘paradís dels oblidats’, en la qual la translació al món actual té el seu reflex en referències musicals com el rap, so habitual dels suburbis i els barris marginals, o en estils de dansa urbana de gran acceptació entre els joves.
Amb la selecció d’un elenc divers també es reflecteix aquesta voluntat de representar els oblidats, com ara els immigrants o els col·lectius que viuen sense ser vistos a les ciutats. La Merce, musa escènica no binària, hi aporta la seua experiència amb estils com el ‘voguing’ o la ‘runway’. Chus Western i Basem Nahnouh hi sumen les seues excel·lents qualitats de moviment.
Per a reforçar estèticament la línia conceptual, l’artista urbà Okuda San Miguel ha sigut l’encarregat de l’escenografia. David Picazo, en la direcció d’escena, i Laia Ripoll, en la dramatúrgia, són altres dels noms que configuren l’equip artístic d’aquesta peça, que després de Sagunt inicia una extensa gira per més de 60 escenaris nacionals.