El Palau de la Música ha tornat a obrir les seues portes després de quatre anys d’itinerància de la programació i en una jornada històrica que ha registrat una gran afluència de públic, tant en els actes previs a la reobertura, com en l’ocupació de la totalitat de les prop de 1.800 butaques disponibles de la Sala Iturbi.
L’alcaldessa de València, María José Catalá, acompanyada pel regidor de Cultura, José Luis Moreno, i el director del Palau, Vicente Llimerá, així com la resta de membres de la corporació ha presidit el concert de reobertura, que ha estat protagonitzat per l’Orquestra de València.
Prèviament al concert, l’alcaldessa ha pujat a l’escenari per a dirigir al públic unes paraules, que han començat amb el record a “l’eminent ambaixador de la música valenciana que dona nom a este auditori: el nostre admirat José Iturbi”. Com també la històrica data d’inauguració de l’auditori, el 25 d’abril de 1987, incidint en què “hui, 36 anys després d’aquell moment, i gràcies a l’aposta ferma i decidida de figures com Ricard Pérez Casado i Rita Barberá, que van ser claus per a la seua inauguració i la seua consolidació, reobri les seues portes este temple musical, esta catedral de la música valenciana”.
L’Orquestra de València, Medalla d’Or de la Ciutat, objectiu primerenc
Catalá també ha volgut dedicar unes paraules a l’Orquestra de València, reunida en l’escenari, que a pocs dies del seu 80 aniversari li ha volgut expressar “el meu més calorós reconeixement públic per la seua excel·lent trajectòria artística”, i ha avançat que este reconeixement “es plasmarà també de manera oficial en atorgar la Medalla d’Or de l’Ajuntament a la nostra Orquestra de València”.
Així mateix, l’alcaldessa ha expressat “emoció per tindre l’oportunitat a la fi de poder entregar als valencians el nostre estimat Palau de la Música, després de quatre llargs anys d’absència, i gratitud als abonats i els amics del Palau, i a tot el nostre benvolgut públic, per haver-nos acompanyat incansablement en estos anys d’èxode”. En este sentit ha anunciat que “les butaques del Palau portaran en esta nova etapa el nom de cadascun dels seus abonats. És un reconeixement just i obligat que servirà per a guardar la memòria del seu compromís amb esta institució”.
A més, l’alcaldessa ha afirmat que, institucionalment, “assumisc en primera persona el compromís de mantindre com a objectiu estratègic el suport institucional a este Palau i a la seua orquestra resident”, i ha ressaltat que “treballem perquè este Palau, amb la seua qualitat acústica i excepcional, siga l’altaveu més important que proclame davant la resta del món l’excel·lència d’esta potència musical valenciana. Treballem per a posicionar encara més a València com la ciutat musical i cultural més important de l’arc Mediterrani i d’Europa”.
Finalment, s’ha compromés a “construir un gran projecte de ciutat, i en este projecte, la cultura i la música tindran un protagonisme clau. És el compromís que assumisc com a alcaldessa de València en el dia de hui, davant tota la ciutadania”.
Catalá també ha revelat la seua relació amb la música que “he tingut la sort d’haver crescut i haver sigut educada com a música, com a intèrpret d’oboé. I sí, vaig tindre l’oportunitat de tocar en esta mateixa sala, quan era una jove estudiant. I encara que la vida m’ha portat per altres camins, encara persisteix en mi el record d’aquella agitació que vaig sentir quan vaig pujar per primera vegada a este escenari. Igual que tants joves músics valencians, somiava amb formar part, algun dia, de l’Orquestra de València. No he arribat a complir aquell somni, no forme part de l’orquestra com oboista, però sent la meua responsabilitat cap a ella com si fora una més de l’equip”.
La reobertura, més de 1.500 díes després, un cabdal de concerts
Prèviament, des de les sis de la vesprada, la reobertura va ser antecedida de diversos actes musicals i coreogràfics en diversos espais de l’auditori valencià, protagonitzats per músics i ballarins valencians. Com també la rebuda al públic amb la música del poderós gran orgue Grenzing, que presideix la sala i que va ser tocat per l’organista Arturo Barba.
L’Orquestra de València, que va tornar a la seua seu i a la Sala Iturbi després de quatre anys d’itinerància en altres escenaris com Les Arts, Teatre Principal, l’Almodí o la Rambleta, va interpretar el tradicional concert commemoratiu amb motiu del Dia de la Comunitat Valenciana, que va ser dirigit pel mestre valencià Álvaro Albiach, amb el record de la figura del mestre José Serrano, en el 150 aniversari del seu naixement. La soprano Maite Alberola i la mezzosoprano Sandra Ferrández han sigut les veus protagonistes de les diverses romances i cançons del repertori.
D’esta manera, en este concert, dedicat a les abonades i abonats i amics del Palau, es va poder escoltar la “Fantasia sobre motius de Serrano” de Ricardo Lamote de Grignon; la romança “Niñas que a vender flores” de Los diamantes de la Corona de Francisco Asenjo Barbieri, així com del mestre Serrano “Qué te importa que no venga” de Los claveles, “Escena y farruca” de Alma de Dios, “Canción veneciana” de El carro del sol i la recuperació de la cançó La Valenciana, amb arranjaments de Ramón Ahulló.
Ja en la segona meitat es va interpretar una selecció d’àries de la cèlebre òpera Carmen de Georges Bizet i les rítmiques i folklòriques Danses de Galanta de Zoltan Kodály. El programa va concloure amb l’Himne de la Comunitat Valenciana que va compondre José Serrano, amb lletra de Maximiliano Thous i seguidament, als Jardins del Palau, es va poder gaudir d’un castell de focs artificials.