L’auditori municipal de Genovés va viure el segon projecte anual de l’orquestra de vents professional VALÈNCIA PROWinds. Com els lectors saben, aquesta agrupació, composta per quasi 70 músics professionals, desenvolupa una labor solidària fent costat a diferents causes benèfiques (normalment del nostre entorn més pròxim).
En aquesta ocasió l’associació triada ha sigut “Bategant junts” que naix de la necessitat d’ajudar a pacients amb malalties congènites del cor i als seus familiars. En el concert va intervindre la presidenta de l’associació, Yolanda Navalón, així com l’alcalde de la localitat, Pere Revert, en qualitat d’amfitrió de l’esdeveniment.
Com a convidats d’excepció es trobaven Roberto Escobar, vicepresident de la FSMCV, els directors Francisco Moral i Enrique Alborch, entre altres, així com el compositor Javier Costa, autor d’una de les obres que es van interpretar en el concert.
Una altra de les raons de ser d’aquest projecte és la d’oferir als aficionats a la música de banda obres de primer nivell tant a nivell de repertori original com en transcripcions. El concert va començar amb la sempre brillant i efectista “Liberty” del compositor John Williams que va ser composta per a la celebració del centenari de la col·locació a la ciutat de Nova York de l’estàtua de la llibertat.
A continuació vam poder gaudir d’una meravellosa però arriscada transcripció de l’obra de R.Strauss “Les entremaliadures de Till Eulenspiegel”. El conjunt, sota la batuta del seu titular Teo Aparicio-Barberán, va resoldre amb garanties tots els problemes tècnics i interpretatius de l’obra amb autoritat sent àmpliament ovacionada pel públic assistent que quasi completava l’aforament de la sala.
Al final de la primera part s’interprete una obra de Javier Costa titulada “Fulgor Infinit” i que amb un llenguatge molt actual i una utilització de tota la paleta tímbrica de l’orquestra de vents extraordinària va causar també gran impacte tant en la totalitat de la plantilla de la banda com en els oïdors.
És important que els nostres compositors i, com no, també les nostres bandes aposten per nous repertoris que oferisquen estètiques alternatives a les obres de tall, diguem, més comercial, ja que això permet que el llenguatge de la música de banda, a part d’enriquir-se, va evolucionant cap a horitzons més concordes als nous temps.
En la part central de l’acte van tindre lloc els parlaments, com he dit anteriorment, de la presidenta de l’associació i de l’alcalde de la localitat.
Va ser el torn de nou per a la música amb l’obra del compositor belga Bart Picqueur “Insomnia” inspirada en un poema del poeta anglés Dante Gabriel Rosetti i escrit en el segle XIX. L’obra ofereix l’atractiu que el text és recitat sottovoce pels propis músics. Aquesta obra, escrita originalment per a brass band, va ser estrenada en aquest concert en la seua versió per a banda amb, creiem, excel·lent resultat. Sens dubte, és una partitura que escoltarem a partir d’ara en bastants auditoris de la nostra comunitat.
Finalment, VALÈNCIA PROWinds va fer l’estrena absoluta de l’obra composta pel seu director, Teo Aparicio, titulada “Winds of Memory”. Aquesta obra, té com a eix vertebrador un poema de Francisco Santonja, amic personal del compositor i en el qual descriu de manera crua i directa, els sentiments sorgits de la relació personal amb les persones afligides d’aqueixa terrible malaltia que és l’alzheimer. Aquest treball, és sens dubte, un dels més elaborats i complexos escrits pel compositor d’Énguera en els últims temps. Com no, sempre és interessant escoltar la versió “de primera mà” d’una estrena dirigida pel mateix autor.
Per a resumir, dir que va ser, una vegada més, una vesprada de música extraordinària, amb un conjunt que brilla a molt alt nivell i que deixa als seus seguidors amb ganes de tornar a gaudir d’aquesta banda en el seu següent projecte que serà a la primavera.